روغن صنعتی چیست و چه کاربردی دارد؟

روغن صنعتی یکی از انواع روغن ها است که خواص فیزیکی و شیمیایی خاص خود را دارد و تمام مجموعه ی روانکار ها را در بر می گیرد. دقت کنید تمام مجموعه روانکار ها…!!!

مراحل تهیه
برای تهیه روغن صنعتی عملیات مختلف و پیچیده ایی صورت می گیرد تا در نهایت این روغن حاصل شود. این نوع روغن از تقطیر نفت خام به دست می آید. البته این کار در چند مرحله متوالی صورت می گیرد. برای این منظور چندین بار تقطیر در شرایط جو انجام می شود و سپس تقطیر در خلا در چند مرحله انجام می گردد تا در نهایت یک برش نفتی با فرمولی خاص به وجود می آید. این برش نفتی باید گرانروی خاص و همچنین نقطه اشتعال معینی داشته باشد تا در نهایت روغن های صنعتی به وجود آیند.
بعد این مراحل ته مانده مواد آسفالتی که در برج تقطیر حاصل شد است با کمک پروپان خارج می شود تا در نهایت بتوان گرانروی را بهبود بخشید. در مراحل بعدی پارافین های سنگین که به صورت جامد هستند از روغن جدا می شوند همچنین ازت، اکسیژن و گوگرد نیز از روغن خارح شده تا روغن صنعتی در شرایط سخت، پایداری مطلوب تری داشته باشد. البته هنوز روغن صنعتی حاصل نشده است. تمام مراحلی که بیان شد بر روی روغن پایه رخ می دهد. زمانی که تمام این مراحل طی شد این روغن به واحد های مختلف می رود تا با اضافه کردن افزودنی ها متفاوت، انواع مختلفی از روغن های صنعتی به بازار وارد شوند.

انواع روغن های صنعتی
‎روغن صنعتی، می تواند دامنه وسیعی را به خود اختصاص دهد به عنوان نمونه: روغن زنجیر، روغن دنده، روغن توربین، روغن برش، روغن های هیدرولیکی، روغن های نساجی، روغن سیلندر، روغن های گردشی، روغن های چند منظوره، روغن موتور دیزلی و بنزینی، روغن دنده، روغن دریایی، روغن های ضد زنگ و ضد خوردگی، روغن های کمپرسور، و غیره همگی در دسته روغن های صنعتی جای دارند.

تفکری اشتباه!
بیشتر مردم فکر می کنند روغن صنعتی نوعی روغن است که با مواردی که در بالا به صورت فهرست وار نام بردیم متفاوت است. مثلا گمان می کنند این نوع روغن در قوطی ایی قرار دارد که فقط نام روغن صنعتی بر روی آن قرار گرفته است. اما اینگونه نیست! روغن صنعتی روغنی است که از روغن پایه شکل می گرد و سپس می تواند با افزودنی های مختلفی که به آن اضافه می شود روغن های متنوعی که اشاره کردیم را ایجاد کند در واقع تمام مواردی که اشاره شده نوعی روغن صنعتی هستند و بسته به این که افراد برای چه کاربردی آن ها را می خرند می توانند از مزایای روانکاری آن ها بهره ببرند.

تنظيم:واحد تامين محتوا

روغن موتور

برش روغن

روغن های هیدرولیکی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *