‎آشنایی با خودرو های گازسوز

امروزه در کشورمان تولید خودروهای دوگانه سوز در حال افزایش است و رانندگان برسردوراهی استفاده از خودروهای بنزین سوز یا گازسوز قرار گرفته اند. ایران بعد از پاکستان بیشترین تعداد جایگاه عرضه گاز CNG را دارد.
خودروهای گازسوز به خودروهایی گفته می‌شود که سوخت مصرفی پایه آنها گاز و سوخت دوم بنزین است.
برخی از کارخانه ها برای بعضی از خودروهای تولیدی خود موتور هایی با پایه گازسوز طراحی کرده اندکه تمامی قطعات موتور جهت این نوع سوخت طراحی و ساخته می‌شوند.
طراحی این خودروها از مقاوم سازی بلوک سیلندر، نسبت تراکم و تغییر در سیستم سوخت رسانی و سیستم جرقه خنک کاری روغنکاری تا مخزن ها و جانمایی موتور، کیت سوخت مصرفی و غیره، همه به صورت کاملاً اختصاصی برای سوخت گاز انجام می شود.
این موضوع سبب می‌شود که مشکلاتی از قبیل آلایندگی، خنک کاری، افت توان و گشتاور به حداقل ممکن رسیده و بازدهی موتور بسیار بالا تر باشد.
اصولاً همه دارندگان خودروهای گازسوز بر این امر اعتراف دارند که مصرف سوخت خودرو آنها نسبت به خودروهای با موتور بنزینی بسیار کمتر شده است و کاهش هزینه ها، یکی از بزرگترین مزایای موتورهای گازسوز است.
معمولا خودروهای دوگانه سوز از قیمت بالاتری هم برخوردار هستند.
در خودروهای گازسوز به دلیل کاهش قابل توجه میزان کربن در منطقه احتراق سر پیستون ها، شیار رینگ ها و ورودی سوپاپ ها، امکان گیرپاژ کردن قطعات به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته، علاوه بر آن بر خلاف تقطیر بنزین روی دیواره سیلندرها، در شرایط آب و هوایی سرد و خراب شدن روغن، گاز طبیعی در ۱۰ درجه زیر صفر هم تقطیر نشده و قرار گرفتن در مجاورت روغن هم باعث خرابی آن نمی شود.
به طور کلی ارزان بودن سوخت CNG، آلودگی کمتر و افزایش عمر مفید خودرو از مزایای خودروهای گازسوز است و کاهش قدرت و راندمان موتور، طی مسافت کمتر در هر بار سوختگیری، سنگین بودن تجهیزات و قیمت بالای تجهیزات از معایب خودروهای گازسوز است.

تنظيم: واحد تامين محتوا

سوخت

روغن

خودرو

 

 

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *