صنعت خودرو ، تجارت بزرگ جهانی

از اولین سالهای ایده و ساخت ابتدایی ترین خودروها تاکنون صنعت خودرو همیشه جزو صنایع پیشگام در ارائه بهترین ها بوده است و بعد از صنایع نفت و بانکداری، سومین رشته بزرگ صنعتی دنیاست.
صنعت خودرو تقریباً تمامی بخشهای طراحی، توسعه، تولید و فروش لوازم نقلیه موتوری را در بر می‌گیرد. در این میان تمامی شرکت های طراحی و تولید کننده خودرو، فروشندگان قطعات یدکی و خدمات پس از فروش، بخشی از صنعت خودرو هستند.

این صنعت حدود 7/3 درصد از ارزش تولید ناخالص جهانی را در بر دارد به طوری که هفت درصد از تجارت کالاهای جهان و ۱۰ درصد از تجارت کالاهای صنعتی، مربوط به صنعت مهم خودرو است.
از اولین اختراع موتور بنزینی توسط کارل بنز در سال ۱۹۸۵ تاکنون، صنعت خودرو دچار تغییر و تحولات گوناگون و رو به رشدی شده است.
آغاز قرن بیستم را می توان قرن پیشرفت های شگفت انگیز در صنعت خودرو و شروع آشنایی کشورمان با این پدیده جدید در صنعت و تکنولوژی نامید.
اولین ورود خودرو به کشورمان توسط سفارشی از مظفرالدین شاه در سال ۱۹۰۰ رغم خورد. در طی سالهای بعدی تعداد بیشتری خودرو که بیشتر تولید انگلیس بودند وارد ایران شدند. از سال ۱۹۰۱ به بعد صنعت خودرو در دنیا با رشد چشمگیری روبرو شد و در طی این سالها به موفقیت‌های بزرگی دست یافت.
در سال ۱۹۱۳ این صنعت با معرفی خط مونتاژ تولید انبوه اتومبیل کمپانی فورد رنگ تازه ای به خود گرفت. کشور ما ایران در طول دهه‌های گذشته توجه خاصی به صنعت خودرو و پیشرفت آن داشته است؛ به طوری که در سال ۲۰۱۱ با تولید ۶۵ میلیون دستگاه خودرو در میان سایر کشورهای تولید کننده صاحب صنعت بزرگ خودرو جایگاه سیزدهم را بدست آورد؛ اما به دلیل تحریم ها و مشکلات به وجود آمده در حال حاضر در جایگاه هجدهم جهان و رتبه اول خاورمیانه قرار دارد.

تنظيم :واحد تامين محتوا

صنعت

خط مونتاژ

لوازم نقليه موتوری

 

 

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *