کمپرسور ، اسب بارکش صنعت

از اواسط قرن نوزدهم و با گسترش صنایع و رشد روزافزون آن در قرن بیستم، یکی از مهم ترین و کاربردی ترین ماشین ها در صنعت، کمپرسور ها بوده اند به طوری که از آنها به “اسب بارکش” یاد می‌شود.
کمپرسور ها  به سرعت جای خود را نه تنها در صنعت، که در زندگی روزمره انسان ها باز کرده اند و حالا یکی از ماشین های پرکاربرد در شاخه های مختلف صنایع تولیدی، تاسیساتی، فرآوری، کشاورزی، پزشکی، لوازم خانگی، خودروها، صنایع هوایی، دفاعی، حمل و نقل و… هستند.
کمپرسور در لوازم خانگی چون یخچال و فریزر و جارو برقی و کولر گازی و… همچنین در تجهیزات پزشکی مثل هوای مورد استفاده در بیمارستان ها و فرزهای دندانپزشکی یا در صنایع جهت ذخیره سازی و میعان گازها، با ظرفیت ها و فشارهای مختلف، کاربرد دارند.
کمپرسور ها  در واقع دستگاه‌های مکانیکی هستند که سیالاتی چون هوا یا انواع گازها را از اپراتور به داخل مکیده، آن را تحت فشار زیاد قرار داده و متراکم می کند، سپس آن را به کندانسور جهت تبدیل گاز به مایع می فرستند.
جهت تقسیم بندی کمپرسور ها روش ها و شرایط خاصی را مد نظر قرار می دهند.
اگر بخواهیم آنها را بر اساس کارکرد تقسیم بندی کنیم، کمپرسور ها به دو بخش دینامیکی و کمپرسور با جابجایی مثبت، تقسیم می شوند.
بر اساس موتور متحرک، آنها را به دو حالت موتور الکتریکی و موتور با سوخت فسیلی جداسازی میکند.
بر حسب نوع پاشش روغن، کمپرسور  ها به دو نوع اویل فری و اویل اینجکت تقسیم بندی می شوند.
و با تقسیم بندی بر اساس نوع خنک کاری، به دو حالت آب خنک و هوا خنک تقسیم می‌شوند.
به طور کلی جهت انتخاب یک کمپرسور مناسب باید با در نظر گرفتن فاکتورهای محیطی چون صدا و لرزش و نیز نوع نیازمندی و برآورد هزینه های اولیه و جاری، همچنین شرایط آب و هوایی، ارتفاع و رطوبت، میزان مصرف را سنجیده و علاوه بر آن، شرایط موجود جهت خنک کاری کمپرسور را نیز مدنظر قرار داد.

 

تنظيم : واحد تامين محتوا

روغن

صنعت

خودروها

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *