با اهمیت و عملکرد سیستم ترمز خودرو بیشتر آشنا شویم..

سیستم ترمز خودرو از حیاتی ترین و مهم ترین بخش های یک خودرو محسوب می شود.
همانطور که همه ما می‌دانیم وظیفه اصلی ترمز، کاهش سرعت و یا توقف کامل و البته ایمن اتومبیل است.
بنابراین اهمیت عملکرد آن مخصوصاً در شرایط اضطراری بسیار بالاست.
در واقع اساس کار یک ترمز بر مبنای اصطکاک است، وقتی که راننده پدال ترمز را فشار میدهد یک سیال از لوله های روغن عبور کرده و به مکانیسم های ترمزگیری در چرخ ها می رسد.

این مکانیسم ها که شامل پدال ترمز، بوستر، سیلندر اصلی، سیلندر چرخ ها، دیسک و کاسه ترمز، لنت ها و روغن ترمز می باشد، وظیفه دارند انرژی جنبشی چرخ ها را که تحت تاثیر قدرت موتور هستند، گرفته و به انرژی حرارتی تبدیل کرده، آن را در هوا پخش کنند و در نهایت اتومبیل را از حالت حرکت به سکون وادار کنند یا از سرعت آن بکاهند.
ترمزها معمولاً بر حسب نوع با روغن یا هوا کار می کنند. در خودرو های مرسوم عمدتاً سیال استفاده شده روغن می باشد.

روغن ترمز باید دارای کیفیت بالا و خصوصیات ویژه ای باشد. نقطه جوش بالا، نقطه انجماد پایین، ثبات و عدم فساد، بی اثر بودن روی قطعات فلزی و لاستیکی سیستم ترمز، حداقل انبساط در شرایط گرم شدن، عدم تغییر ویسکوزیته در درجه حرارتهای مختلف، همگی از مواردی است که کیفیت این روغن را تحت تاثیر قرار می دهد.
امروزه ورود فن‌آوری‌های جدید ترمز در خودروها مثل ترمزهای ABS ،EBD، ESP ASR ،ACC ایمنی و راحتی بیشتری را برای راننده و سرنشینان خودرو فراهم آورده است.

کارکرد و هدف اصلی این ترمزها، جلوگیری از قفل شدن چرخ های خودرو در ترمزهای ناگهانی و کنترل مطلوب‌ تر اتومبیل در سطوح مختلف جاده و حفظ ثبات آن در پیچ ها و مسیر های خیس و یخبندان می باشد.

 

تنظيم: واحد تامين محتوا

ترمز

روغن

محصولات

 

 

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *