دنده ی خودرو پر کاربردترین ابزار حین رانندگی

یکی از مهمترین و پرکاربردترین ابزار ها در حین رانندگی دنده است.
برای پی بردن به اهمیت آن کافیست که روی داشبورد در کنار عقربه مربوط به سرعت ماشین، عقربه دیگری را مشاهده کنید که نشان دهنده دور موتور میباشد. در قسمت انتهایی درجه بندی این عقربه، ناحیه ای با خط قرمز وجود دارد. اگر موتور خودرو مدتی در این ناحیه قرمز رنگ کار کند، قطعاً از کار می افتد و حتی خطر انفجار نیز وجود دارد. این عقربه به ما نشان می دهد که زمان تعویض دنده در حین رانندگی چه موقع است.

علاوه بر این بیشترین میزان توان موتور در محدوده ای خاص از دور موتور اتفاق می افتد و هر چه از این محدوده گذر کنیم توان موتور کاهش می یابد.
در واقع وظیفه اصلی این بخش از خودرو، رساندن خودرو به سرعت های مختلف، بدون تغییر در دور موتور است.

دنده دو کار اساسی انجام می‌دهد افزایش قدرت موتور و افزایش سرعت خودرو؛ بدین ترتیب که در مواقع نیاز، نیروی موتور جهت افزایش قدرت به چرخ های خودرو انتقال داده میشود (مثل زمان شروع حرکت با دنده یک یا در سربالایی ها) و در حالت دیگر نیروی موتور جهت افزایش سرعت به چرخ ها منتقل می شود (مثل سرعت های بالا در دنده های ۴ و ۵)

بیشتر خودروهای امروزی دارای ۵ دنده هستند. می توان گفت دور موتور جهت رسیدن به سرعت های مورد نظر دارای ۵ حالت جداگانه است.

یک چرخ کوچک به عنوان دنده عقب نیز برای عوض کردن جهت حرکت با نام چرخ دلاله اضافه شده است.
پیشرفت تکنولوژی صنعت خودرو و ورود دنده های اتوماتیک به سیستم خودروها، سبک جدید و راحت تری از رانندگی را برای رانندگان به همراه داشته است.
هر شرکت سازنده خودرو ایده های خاص خود را برای ساختن بهترین و کارآمدترین دنده ها به کار می برد، اما به صورت کلی اساس کار تمامی آن ها به یک صورت است و تغییرات معمولاً در جزئیات اعمال میشود.

 

تنظيم : واحد تامين محتوا

دنده های  اتوماتیک

موتور

خودرو

محصولات

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *