روغن صنعتی، تنوعی گسترده در کاربردهای صنعتی

روغن صنعتی شامل طیف وسیعی از انواع روانکارها است که در صنایع گوناگون بر حسب خواص فیزیکی و شیمیایی، کاربرد های متفاوتی دارند.

معمولاً کاربرد اصلی این روغن ها کم کردن اصطکاک بین سطوح مختلف می باشد؛ اما در زمینه‌های دیگری چون عملیات حرارتی، انتقال نیرو یا حرارت، تراشکاری و برشکاری و محافظت از قطعات نیز کاربردهای وسیعی دارند.

 

یک روغن صنعتی که از فرآورده های نفتی محسوب می شود، شامل دو ماده اصلی است:
روغن پایه: که از پالایش نفت خام به دست می آید.
مواد افزودنی: که جهت به دست آوردن خواص فیزیکی و شیمیایی مورد نظر به روغن پایه اضافه می شود.
مراحل تولید روغن صنعتی در پالایشگاه بدین صورت است که در گام اول، نفت خام تقطیر می‌شود تا ماده ای با گرانروی تعیین شده و دمای اشتعال موردنظر جداسازی شود.
در دومین مرحله، حلال پروپان که جدا کننده مواد ته مانده برج تقطیر است، اضافه شده و در سومین قدم، ترکیبات اضافه و نامطلوب به روشهای شیمیایی جداسازی می‌شود.

 

پس از آن، پارافین های سنگین جامد با روش های فیلتراسیون خارج می گردند و در انتها به روغن پایه باقیمانده، مواد افزودنی مورد نیاز جهت کاربردهای متفاوت اضافه می‌گردد. این افزودنی ها در روغن، مقاومت لازم جهت کار در شرایط سنگین، فشار و حرارت بالای موتور را به صورت بهینه ایجاد می‌کند.
اصلی ترین موادی که جهت تامین ویژگی‌های مناسب، به روغن پایه اضافه می شود شامل موارد زیر است:

پاک کننده و معلق کننده ها بهبود دهنده شاخص گرانروی
ضد اکسایش ها و ضد سایش ها، مواد ضد خوردگی و ضد زنگ، پایین آورنده نقطه جوش و مواد ضد کف.
روغن صنعتی انواع مختلفی دارد: روغن هیدرولیک، روغن کمپرسور هوا، روغن دنده، روغن بنزینی، روغن توربینی، روغن دیزلی، روغن دریایی، روغن نساجی، روغنهای انتقال حرارت، روغن ضد زنگ و خوردگی، روغن ماشین آلات راه سازی، روغن ابزار، روغن برش و ….

 

تنظيم : واحد تامين محتوا

روغن صنعتی

روغن پايه

روغن دنده

 

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *