اطلاعات برچسب روی قوطی روغن موتور را چگونه بخوانيم؟

بسیاری از افرادی که روغن موتور می خرند نمی دانند که بر روی برچسب هایی که بر روی روغن موتور قرار دارد چه چیزی هایی نوشته شده است یا متوجه اصطلاحات قید شده بر روی این بر چسب ها نمی شوند. ما در این مطلب قصد داریم تا شما را بیشتر با این موضوع آشنا کنیم.

درجه ویسکوزیته روغن موتور

یکی از موارد مهمی که بر روی قوطی های روغن موتور درج شده است، درجه ویسکوزیته روغن است. در بسیاری از مواقع افراد نمی توانند معنی و مفهوم این درجه های درج شده بر روی قوطی های روغن را متوجه شوند.
درجه بندی ویسکوزیته روغن توسط Automotive Engineers یا American Petroleum Instiute مشخص می گردد و بر روی قوطی های روغن درج می شود. اما باید بدانید که ویسکوزیته روغن موتور نشان دهنده مقاومت روغن در برابر جاری شدن آن می باشد.
در حالت کلی روغن باید به میزانی غلیظ باشد که بر روی اجزا موتور قرار گیرد تا منجر به روان کاری این قطعه ها شود. اما غلظت روغن باید در حدی باشد که بتواند در بین قطعه های موتور نیز جریان یابد. معمولا دو عدد برای ویسکوزیته روغن بر روی قوطی های روغن درج می شود. که یکی از این دو عدد بزرگتر از دیگری است. مثلا اگر بر روی قوطی روغنی W30 5 درج شده باشد به معنای این است که زمانی موتور خودرو سرد است، ویسکوزیته روغن 5 می باشد. این حالت بیانگر این است که در زمانی که هنوز موتور گرم نشده است نیز این نوع روغن می تواند براحتی جریان یابد. عدد 30 نیز نشان دهنده این است که زمانی که موتور گرم است، درجه ویسکوزیته روغن برابر با 30 است. در واقع بر اساس دمایی که موتور در آن ها قرار می گیرد غلظت روغن موتور مشخص می گردد.
حال اگر این اطلاعات را ندانید نمی توانید متوجه اعداد و ارقامی شوید که برای ویسکوزیته روغن بر روی قوطی آن درج شده است. بعلاوه باید بدانید که ویسکوزیته روغن چون باعث روانکاری اجزا موتور می شود به شدت مهم است بنابر این، بسیار قابل توجه است که شما بتوانید از این اعداد و ارقام اطلاع پیدا کنید و با اطلاعاتی بهتر اقدام به خرید روغنی مناسب نمایید. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید مطالب مرتبط با این موضوع را در سایت ما مشاهده فرمایید.

 

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *