اطلاعاتی کاربردی در ارتباط با روغن موتور

روغن موتور را می توان خون موتور قلمداد کرد. بدون روغن عملا موتور خودروی شما کارایی ندارد و همین امر سبب شده است افراد به خرید روغن موتور با کیفیت حساسیت های ویژه ایی نشان دهند. در این مطلب ما قصد داریم شما را با برخی اصطلاحات به کار گرفته شده در حوزه روغن موتور آشنا کنیم.

گرانروی:

اگر بخواهیم یک تعریف کاملا تخصصی از گرانروی ارائه دهیم می توانیم بگوییم: گرانروی به مقاومتی که سیالات در هنگام جاری شدنشان به خاطر اصطکاک بین موکلکولی نشان می دهند اشاره دارد. اما، خب احتمالا این تعریف تخصصی از گرانروی برای افراد معمولی یا افرادی که تخصصی در این رشته ندارند مانند حل مسائل ژنتیک در کتاب زیست دبیرستان است. اما حالت کاربردی تر این واژه تخصصی را می توانیم با جملاتی که در ادامه بیان می کنیم به شما منتقل کنیم.
در این حد بدانید که؛ هر میزان روغن موتور گرم تر شود گرانروی آن کاهش می یابد. گرانروی روغن با توجه به دمایی که در آن اندازه گیری می شود قید می شود و مهمترین نکته برای شما این است که: چون شاخص گرانروی روغن موتور نسبت به تغییرات دما سنجیده می شود بنابر این اگر، این شاخص بزرگ تر باشد بر اثر تغییرات دما گرانروی روغن کمتر تغییر خواهد کرد.

نقطه ریزش:

نقطه ریزش را می توان پایین ترین دمایی در نظر گرفت که، روغن موتور می تواند هنوز در آن دما جاری شود. خُب البته این تعریف خیلی ساده تر از گرانروی بود…

نقطه اشتعال

هر روغنی که برای موتور خودرو خود استفاده می کنید دارای نقطه اشتعال هم هست. نقطه اشتعال، نقطه ایی است که؛ روغن می تواند به بخار تبدیل شود و در نهایت با ترکیبش با هوا قابلیت اشتعال ایجاد کند. در این نقطه اگر شما، شعله های آتش را به روغن نزدیک کنید بدون شک مشتعل می شود اما خب پس از مدتی دوباره خاموش می شود.

نقطه احتراق:

نقطه احتراق به پایین ترین دمایی اطلاق می شود که روغن موتور در آن به بخار تبدیل می شود و با نزدیک شدن شعله های آتش؛ آتش می گیرد .اما تفاوت نقطه احتراق با نقطه اشتعال در این است که، در نقطه احتراق روند اشتعال ادامه دار است. نقطه احتراق به طور نرمال 15 درجه بالاتر از نقطه اشتعال است.

تنظيم:واحد تامين محتوا

روغن موتور

موتور خودرو

فیلتر هوا

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *